kesihatan tulang tagged posts

10 Tips Mencegah Penyakit Osteoporosis

Salam pembaca,

Pernah dengarn pasal Osteoporosis? Mesti pernah dengarkan kan sebab selalu keluar dalam iklan TV. Tapi tahukah kita apakah maksud Osteoporosis? Perkataan Osteoporosis terbahagi pada dua suku kata. Yang pertama ‘Osteo’ bermaksud ‘ Tulang ‘  dalam bahasa Greek.  Dan suku kata yang ke dua pula ialah ‘Porosis’ yang bermaksud ‘ Lubang ‘ dalam bahasa Yunani. Jadi bila digabungkan Osteoporosis bermaksud tulang yang berlubang atau tulang yang rapuh. Nak tahu macam mana rupa tulang yang rapuh? Tengok gambar di bawah ni.

set kesihatan tulang shaklee

Perbandingan antara tulang yang normal dan tulang yang rapuh (Sumber: Google)

Daripada gambar di atas cuba bayangkan keadaan tulang kita sekiranya tubuh badan  kekurangan kalsium. Macam kain yang dah reputkan? Apa agaknya yang berlaku kalau kain tersebut apabila kita tarik dan ceraikan? Ya, betul. Memang senang untuk koyak. Begitu juga lah dengan tulang. Kalau tak berhati-hati memang senanglah tulang boleh cedera dan patah.

Tulang kita sebenarnya adalah tisu...

Jom Baca Lebih Lanjut.......

Ostematrix Shaklee Untuk Kesihatan Tulang Lebih Kuat

Salam buat pembaca,

Adakah anda pernah mengalami atau mendengar keluhan masalah seperti SAKIT PINGGANG, LENGUH BADAN, KAKI KEJANG / CRAMP atau pon GIGI GOYANG di kalangan rakan-rakan atau pun ahli keluarga sendiri?

osteoporosis

TULANG LEMAH PENYUMBANG MASALAH OSTEOPOROSIS?

Punca utama kita seringkali berdepan dengan masalah tersebut ialah akibat kekurangan kalsium di dalam badan. Untuk pengetahuan pembaca, fungsi utama kalsium ialah membekalkan tulang supaya lebih sihat dan kuat. Tulang yang sihat mampu menangani atau mengurangkan masalah penyakit tulang iaitu osteoporasis. Lebih-lebih lagi untuk golongan wanita, kekuatan tulang semakin lama semakin kurang apabila mencecah usia 30 tahun ke atas dan selepas fasa menopos.

SIAPA YANG PERLU KHASIAT KALSIUM?

tickGolongan ibu yang sedang mengandung

tickGolongan ibu yang sedang menyusukan anak

tickIndividu yang  berusia 30 tahun dan keatas

tickIndividu yang sering mengalami PMS ketika datang haid

tickIndividu yang sering mengalami kekejangan kaki sewaktu tidur

tickIndividu yan...

Jom Baca Lebih Lanjut.......

Kepentingan kalsium untuk kesihatan tulang

Kalsium dalam badan

Tubuh badan kita memerlukan kalsium untuk pembinaan otot, membentuk dan menguatkan tulang dan gigi serta mengekalkan kesihatan jantung. Selain itu, kalsium juga memainkan peranan penting dalam pembekuan darah yang normal.

Lelaki dan wanita yang berusia antara 18 – 50 tahun memerlukan kalsium sebanyak 1000mg sehari. Bagi golongan yang berusia 50 tahun ke atas pula memerlukan kalsium yang lebih banyak iaitu 1200mg sehari. Pengambilan susu atau pun supplement dapat membantu tubuh badan kita mendapat khasiat kalsium sebaiknya.

Jika anda memilih kalsium pastikan ianya dilengkapi dengan Magnesium dan Vitamin D. KENAPA?

MAGNESIUM:-

– Mengandungi mineral yang sukar di simpan di dalam tubuh

– Membantu menyerap kalsium dan mengekalkan nya di dalam tubh

– Bekerjasama dengan kalsium untuk membina matrix tulang supaya kuat dan kukuh

– Bekerjasama dengan kalsium untuk memberikan kesihatan pada sistem kardiovaskular

– Bekerjasama dengan kalsium untuk mengatasi masalah insomnia

VIT...

Jom Baca Lebih Lanjut.......