tentang vitamin tagged posts

Antara 10 sebab kenapa perlu ambil vitamin setiap hari

Salam pembaca,

Vitamin oh vitamin.. Cuba periksa kabinet dapur kita? Selain daripada barangan keperluan harian, ada tak bekalan vitamin.  Kalau ada tahniah untuk anda. Tapi jangan pula disimpan dan dibuat sebagai hiasan. Amalkan pengambilan vitamin setiap hari supaya badan kita lebih cergas dan kekal aktif. Lagi pun bagus untuk kesihatan yang berpanjangan. Bagi yang tiada pula hmmm, anda kena bertindak dari sekarang jika inginkan kehidupan yang lebih sihat.

vitamin-kesihatan

Di sini saya inginkan kongsikan dengan anda antara sebab kenapa anda perlu ambil vitamin setiap hari. Sumber asal adalah daripada seorang blogger yang terkenal dengan info kesihatan dan tips diet sihat iaitu sususejat.com

10 Sebab Kenapa Perlu Ambil Vitamin Setiap Hari

1 – Nutrien yang mencukupi ketika menurunkan berat badan
Sebagai contoh,kuning telur, tak dinafikan merupakan makanan paling tinggi nutriennya, dan tak keterlaluan jika aku katakan kuning telur merupakan ‘multivitamin’ yang di ambil oleh orang zaman dahulu pada...
Jom Baca Lebih Lanjut.......

Penjagaan Kesihatan Mata

mata Penjagaan kesihatan mata adalah penting bagi memastikan tahap penglihatan dapat dijaga dengan baik. Kesihatan mata perlu diambil kira sebagai salah satu daripada penjagaan kesihatan. Untuk memastikan kita dapat menikmati nikmat penglihatan dengan lebih lama adalah lebih baik jika kita menitikberatkan soal kesihatan mata.

TIPS PENJAGAAN KESIHATAN MATA

Kita mestilah sentiasa memastikan kesihatan mata sentiasa terjaga. Antara tips yang boleh dikongsikan di sini ialah:-

 tick Gunakan kaca mata hitam apabila berada di luar terutama apabila matahari sangat terik. Pastikan juga kaca mata anda mempunyai perlindungan UV
tick Pastikan memakai perlindungan mata atau pon goggles apabila melakukan kerja-kerja pertukangan di rumah bagi mengelakkan habuk atau pon benda asing masuk ke dalam mata
tick Gunakan pencuci mata yang khas apabila membersihkan mata daripada kotoran make up
tick Apabila duduk di hadapan skrin komputer terlalu lama boleh menyebabkan mata letih...
Jom Baca Lebih Lanjut.......

Vitamin Semulajadi Vs Vitamin Sintetik

Ape yg korang tau tentang vitamin? Adakah vitamin yg ada di pasaran nie sama? Kita selalunya anggap yang semua vitamin tu SAMAAAA.. Sebenarnya TIDAK ye! Pengambilan vitamin sintetik sebenarnya boleh memudaratkan kesihatan kita berbanding vitamin semula jadi. Kenapa saya ckp mcm tu bole lihat perbandingan di bawah nie…

Ciri-Ciri
Vitamin Semulajadi
Vitamin Sintetik
Penghasilan
Dihasilkan dari ekstrak bahan2 semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pembuatan vitamin C natural diperolehi dari mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat2nya.
Dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. COntohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik.
Keserasian dengan badan
Dihasilkan dari bahan2...
Jom Baca Lebih Lanjut.......

Info, Tips and Cara Pengambilan Vitamin

Dekat sini saya nak kongsikan sedikit info dan tips kepada korang tentang cara pengambilan vitamin seharian. Cara pengambilan vitamin pon kene betul caranya baru dapat hasil yang memuaskan, bukan nya main makan. Sama jugak macam kita nak memasak. Contoh nya masak nasi, setiap jenis beras lain sukatan air yg diperlukan. Eh, tetiba ada tips memasak plak.. Hehe.. Itu saya bagi contoh jer..

Jadi sebelum makan segala jenis vitamin kenal pasti dulu kandungan vitamin yang kita amek. Sebabnya setiap vitamin itu mempunyai fungsi nya yg tersendiri. Jom baca list di bawah nie sebagai panduan korang semua dan jugak saya…

1. Protein- Sebaiknya diambil di waktu pagi semasa pesut kosong..kerana waktu pagi metabolisme kita tinggi..

2. Alfalfa- Tidak boleh diambil bersama Vit E atau GLA.. Vit E akan menghalang penyerapan alfalfa

3. Ostematrix- Kalsium sebaiknya diambil di waktu malam..sebelum tidur

4. Vit C- Patahkan 2 dahulu semasa demam, batuk atau selsema

5...

Jom Baca Lebih Lanjut.......