tips pencegahan tagged posts

10 Tips Mencegah Penyakit Osteoporosis

Salam pembaca,

Pernah dengarn pasal Osteoporosis? Mesti pernah dengarkan kan sebab selalu keluar dalam iklan TV. Tapi tahukah kita apakah maksud Osteoporosis? Perkataan Osteoporosis terbahagi pada dua suku kata. Yang pertama ‘Osteo’ bermaksud ‘ Tulang ‘  dalam bahasa Greek.  Dan suku kata yang ke dua pula ialah ‘Porosis’ yang bermaksud ‘ Lubang ‘ dalam bahasa Yunani. Jadi bila digabungkan Osteoporosis bermaksud tulang yang berlubang atau tulang yang rapuh. Nak tahu macam mana rupa tulang yang rapuh? Tengok gambar di bawah ni.

set kesihatan tulang shaklee

Perbandingan antara tulang yang normal dan tulang yang rapuh (Sumber: Google)

Daripada gambar di atas cuba bayangkan keadaan tulang kita sekiranya tubuh badan  kekurangan kalsium. Macam kain yang dah reputkan? Apa agaknya yang berlaku kalau kain tersebut apabila kita tarik dan ceraikan? Ya, betul. Memang senang untuk koyak. Begitu juga lah dengan tulang. Kalau tak berhati-hati memang senanglah tulang boleh cedera dan patah.

Tulang kita sebenarnya adalah tisu...

Jom Baca Lebih Lanjut.......