vitamin natural tagged posts

Omega 3 Dapat Memanjangkan Jangka Hayat Manusia (Betul ker Bohong?)

Secara umumnya kita mengetahui Omega 3 dapat memberikan banyak manfaat serta khasiat kepada manusia. Sumber utama untuk mendapatkan khasiat Omega 3 pula adalah daripada ikan terutamanya ikan dari air laut dalam seperti tuna, salmon, tenggiri atau ikan kod. Sama ada kita suka atau pun tidak makan ikan, kita terpaksa makan juga kerana ianya sangat bagus untuk rangsangan otak dan yang paling penting Omega 3 juga dapat mengurangkan kadar risiko diserang penyakit jantung yang semakin tinggi di negara kita.

Hari ini, saya terbaca 1 artikel yang menarik dalam surat khabar Utusan Malaysia berkaitan dengan kajian Omega 3 yang ada di dalam ikan dengan statistik jangka hayat manusia. Saya rasa artikel ni amat menarik untuk dikongsikan bersama pembaca blog ini. Jom baca artikel di bawah:

Hidup Lebih Lama Jika Makan Ikan

Saya ada berita baik bagi mereka yang tidak suka makan ikan tetapi ingin mendapatkan khasiat Omega 3.

Saya sarankan supaya anda mengambil OmegaGuard Shaklee yang sudah berada di pasaran dan terbukti berkesan se...

Jom Baca Lebih Lanjut.......

Eksperimen Vita Lea Shaklee – Multivitamin yang cepat larut di dalam air

Salam buat pembaca,

Kali ini saya ingin kongsikan dengan anda eksperimen ke atas supplemen multivitamin Shaklee iaitu Vita Lea. Ujian ini akan menunjukkan bagaimana tindak balas Vita Lea yang cepat larut di dalam air.

Vita-Lea® Iron Formula

Sila saksikan video di bawah ini:-

 Penerangan mengenai eksperimen

—> Tindak balas Vita Lea bermula seawal 30 saat melalui gelembung udara yang terhasil

—> Selepas 1 minit tindak balas semakin ketara dan Vita Lea semakin terurai.

—> Selepas 3 minit Vita Lea telah terurai sepenuhnya.

—> Dengan menggunakan sudu anda dapat saksikan bagaimana kelarutan Vita Lea di dalam air.

Fakta mengenai ujian ini

—> Menggunakan air mineral yang berada pada suhu bilik (tidak panas, tidak suam dan tidak sejuk)

—>Vita Lea yang larut dengan cepat di dalam air menunjukkan bagaimana tubuh badan kita dapat menyerap dengan cepat nutrisi yang terdapat di dalam sebiji Vita Lea.

—> Tiada pewarna tiruan. Warna hijau pada tablet Vita Lea ialah coating spirulina...

Jom Baca Lebih Lanjut.......

Kebaikan mengambil supplement untuk kesihatan

Bila kita bercerita pasal pengambilan supplement ramai jugak yang komen ‘Oh tak perlulah’, ‘Hmm… mahal lah’, ‘Belom tiba masa lagi’. Tapi bagi saya supplement / vitamin / makanan tambahan adalah perlu  untuk menyokong atau membantu tubuh badan kita lebih sihat, lebih aktif dan lebih bertenaga.

Tidak dinafikan sesetengah orang memilih untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat dengan cara seperti bersenam, menjaga pemakanan, tidak merokok dan sebagainya.  Keperluan setiap orang tidak semestinya sama. Jadi terpulang pada kita untuk memilih cara yang mana kita suka. Asalkan tubuh badan kita terjaga untuk jangka masa yang panjang.

Kenapa saya ambil vitamin sebagai makanan tambahan?

Saya telah ‘mewajibkan’ diri saya untuk mengambil vitamin kerana:-

–> Saya jarang makan sayur terutama sayur hijau. Kalau makan di kedai saya meragui kebersihan bila mereka basuh sayur. Hanya makan sayur yang di masak sendiri.

–> Saya jarang makan buah...

Jom Baca Lebih Lanjut.......

Penjagaan Kesihatan Mata

mata Penjagaan kesihatan mata adalah penting bagi memastikan tahap penglihatan dapat dijaga dengan baik. Kesihatan mata perlu diambil kira sebagai salah satu daripada penjagaan kesihatan. Untuk memastikan kita dapat menikmati nikmat penglihatan dengan lebih lama adalah lebih baik jika kita menitikberatkan soal kesihatan mata.

TIPS PENJAGAAN KESIHATAN MATA

Kita mestilah sentiasa memastikan kesihatan mata sentiasa terjaga. Antara tips yang boleh dikongsikan di sini ialah:-

 tick Gunakan kaca mata hitam apabila berada di luar terutama apabila matahari sangat terik. Pastikan juga kaca mata anda mempunyai perlindungan UV
tick Pastikan memakai perlindungan mata atau pon goggles apabila melakukan kerja-kerja pertukangan di rumah bagi mengelakkan habuk atau pon benda asing masuk ke dalam mata
tick Gunakan pencuci mata yang khas apabila membersihkan mata daripada kotoran make up
tick Apabila duduk di hadapan skrin komputer terlalu lama boleh menyebabkan mata letih...
Jom Baca Lebih Lanjut.......

Vitamin Semulajadi Vs Vitamin Sintetik

Ape yg korang tau tentang vitamin? Adakah vitamin yg ada di pasaran nie sama? Kita selalunya anggap yang semua vitamin tu SAMAAAA.. Sebenarnya TIDAK ye! Pengambilan vitamin sintetik sebenarnya boleh memudaratkan kesihatan kita berbanding vitamin semula jadi. Kenapa saya ckp mcm tu bole lihat perbandingan di bawah nie…

Ciri-Ciri
Vitamin Semulajadi
Vitamin Sintetik
Penghasilan
Dihasilkan dari ekstrak bahan2 semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pembuatan vitamin C natural diperolehi dari mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat2nya.
Dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. COntohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik.
Keserasian dengan badan
Dihasilkan dari bahan2...
Jom Baca Lebih Lanjut.......